Heroheader

Elektromobilita

Eneso

Jednou ropa dojde. Nás učili ve školách v 80tých letech, že dojde někdy kolem roku 2025. Víme, že existují nová naleziště ropy, tedy víme, že tak drastický a brzký konec nenastane. Je však pravda, že jednou nastane. Otázka je jen na koho budeme přenášet změnu zda na naše syny nebo vnuky a nebo zda ještě za našeho života nastartujeme změnu naší mobility.

Existuje studie, kolik energie je potřeba na vytěžení ropy. Poměr kolik energie musím dát a kolik dostanu byl na začátku 20století přes 1:100 – těžilo se na jednoduše dostupných místech na suchu, jestli se dnes těží s koeficientem 1:10 …. A pokud chceme těžit ropu v Antarktidě, tak jak efektivní těžba bude.

Spousta lidí je zásadně proti elektromobilitě a věří jinému řešení a to vodíku. Sice o tom nic moc neví, ale zdá se jim to lepší, neboť to nikdo „násilím“ netlačí. Podívejte se do sekce „ukládání energie do vodíku“, kde jsme se reálně dotkli toho co to znamená nakládání s vodikem. Ano je to cesta, ale celé je to výrazně složitější a dražší. Nikdo nemluví o tom, že tlak v nádržích vodíkových aut je extrémních 600barů ( v pneumatice auta máe 3bary, v chladivocýh okruzích máte 30barů a jaký je to tlak, když navrtáte trubku, tak vás to odfoukne i s vrtačkou, a pokud máte teplené čerpadlo naplněné zemním plynem máte pracovní tlak 300barů. Pokud dojde k prasknutí potrubí, nikdo to v EU nesvaří a posílá se to na opravu do Japonska). Tedy vodíkové hospodářství je super, ale oproti jednoduchosti a zvládnuté technologii elektroaut je to výrazně složitější.

Nehledě na ekonomiku provozu, pokud si koupíte elektromobil od 1milKč, tak každý 1 km Vám umožní při domácím dobíjení ušetřit 2kč/km. Tedy drahé auto se Vám postupně zaplatí. Pokud si pořídíte auto na vodík (Toyota, Hyundai), tak 1kg vodíku je za 12Eu, tedy 1km vodíkového auta je to samé jako u benzinového auta. Tedy vodíková auta jsou zatím nenávratná a dají se tankovat na 2 místech v ČR – v Řeži a Barrandově.

Vzhledem k ekonomickému používání elektromobilů je potřeba dobíjet doma, ve firmách. Používání DC nabíječek nebo DC rychlonabíječek je opodstatněné, pro delší trasy nebo pro občasné překlenutí doby delších přejezdů. Cena za DC dobíjení je vysoká ale opodstatněná pro delší cestování.

Teprve po nákupu vlastního elektromobilu do firmy Kia EV6 jsme začali řešit reálné a konkrétní věci spojené s elektromobilitou. Např. upřesnění terminologie - většina elektromobilů si veza na palubě tzv. nabíječku. 11kW nebo 22kW nebo u plug-in hybridů měnší. Znamená to, že elektroautu stačí 380V nebo 230V k dobití. Ale na spojení s elektrorozvodnou sítí potřebují tzv. Wallbox neboli chytrou zásuvku, která si popovídá s autem a pustí do něj 230/380V. Každopádně Wallbox NENÍ nabíječka, nabíječku baterií si auto veze samo na palubě.

DC nabíječka je skutečně zařízení, kde se transformuje střídavý 230/380V na stejnosměrné napětí pro dobíjení baterií. Jelikož se jedná o výkony nad 50kW nejedná se o malé zařízení a je tím pádem i výrazně dražší.

Nabízíme adaptaci Wallboxů určených pro nabíjení elektromobilů do stávající elektroinstalace rodinných domů, hotelů, firem. Jelikož výkon jednoho Wallboxu začíná 11kW a standartní 3f 25A jistič na rodinném domu udrží 17kW je při soudobosti např s TČ nebo varné konvice stav blízký k vybavení a vypnutí hlavního jističe.

Tzn. adaptace Wallboxů do elektroinstalace znamená přidání chytrého měření proudovými transformátory na patě domu a ovládání velikosti dobíjení elektromobilu, podle aktuálního odběru domu. V případě sepnutí elektrokotle, el. Trouby nebo varné konvice a dosažení limitů přívodu, dojde k automatickému snížení nabíjení elektromobilu.

Každé navyšování hlavního jističe Vás bude stát nemalé prostředky v pevných sazbách za jističe a zároveň je to zbytečné, neboť elektromobil má dost času přes noc se dobít v době min. odběru domu.

Schéma 1
Schéma 1

To samé se děje i v případě kdy Wallboxů je více např. firmy, hotely, kde komunikace mezi Wallboxy umožní snížit dočasně jejich dobíjecí výkon.

Pro komerční klienteli nabízíme i další rozúčtování spotřebované elektřiny pomocí QR kódu/platební brany nebo RFID čipem popř. platbou hotovostí pomocí mincí.

Ve větších komerčních spolupracujeme s Chytré nabíjení

image

Při dodávce FVE systému na technologii Victron nabízíme i sladění 22kW Wallboxu s FVE elektrárnou popř. i přelévání energie z baterie elektromobilu do baterií FVE systému.

Schéma 1

Postup návrhu:

  • 1. Stanovení kolik nabíjecích bodů a o jakém výkonu
  • 2. Jak vypadá stávající elektroinstalace
  • 3. Jak velký je hlavní jistič
  • 4. Jaký charakter a časový průběh má stávající odběr domu
  • 5. Navržení Wallboxu a jeho řízení a dimenzování přívodních kabelů
  • 6. Uzavření Smlouvy o dílo
  • 7. Instalace, nastavení, naprogramování
  • 8. Revize
  • 9. Předání zaškolení

O společnosti ENESO

Společnost ENESO byla založena v roce 2009, již od svého vzniku podniká v oblasti projekce-realizace-servis fototermických a fotovoltaických solárních systémů, elektronických zabezpečovacích systémů, GSM kamer a vytápění. Solární panely slouží pro celoroční ohřev vody v domácnostech a jsou navrženy tak, aby využily maximálně dopadající sluneční záření po celý rok a zároveň byla co nejrychleji vrácena počáteční investice.

Více o společnosti EneSo

14

let na trhu

342

realizovaných
zakázek

224

spokojených
klientů


Spolupracujeme s těmito společnostmi

Přispíváme a podporujeme

Eneso s.r.o.

Sídlo: Žitavská 56/50, 460 01 Liberec (mapa)

Kancelář Praha: Podnikatelská 565, 190 11 Praha 9 - Běchovice (Areál BĚCHOVICE KKIG budova 10A) (mapa)

Kancelář Brno: Božetěchova 133,
612 00 Brno - Královo Pole (mapa)

Jednatel: Ing. Alois Láska, Ph.D.

Telefon: +420 605 502 676

Email: alois.laska@eneso.cz

IČ: 22772804 │ DIČ: CZ22772804

Spisová značka:
C 30960 vedená u Krajského soudu v Ústí nad Labem

Chcete se zeptat? Napište nám...

Váš prohlížeč (Internet Explorer) je zastaralý.

Již nevydává pro systém Windows žádné aktualizace. Stáhněte si jeden z těchto aktuálních, svobodných a vynikajících prohlížečů: